Miks peaks lisaainet E 621 toidus vältima?

IG

IG

kampaania

Tere, julge uudishimulik! 

Oled leidnud üles ühe kümnest "MIKS" küsimusest. Otsi Eliisi teadustööst vastus ja võida elektritõukeratas.

kampaania

"E 621 ja teised lõhna- ja maitsetugevdajad ning täiskasvanute teadlikkus nende kasutamisest"

(Eliis Olman, Tallinna Õismäe Gümnaasium, juhendaja Airi Nurk)

Tänapäeval on üha rohkem inimesi hakanud hindama täisväärtuslikku ja puhtamat toitu ning oma tervist. Seetõttu pööratavad inimesed tähelepanu ka lõhna- ja maitsetugevdajate kasutamisele toidutööstuses. Antud teemat käsitletakse meedias, et suurendada inimeste teadlikkust kahjulike lisaainete suhtes. Seetõttu üritavad toiduainete tööstusettevõtted kahjulikke lisaaineid toodetes vähendada ja vastav info kirjutatakse sageli ka pakendile, näiteks „E 621 vaba”. Töö autor valis lisaaine E 621 oma uuritavakas aineks, sest poes käies märkas ta, et paljudele toodetele on peale märgitud „E 621 vaba” ning see tekitas küsimuse, miks peaks seda ainet vältima.

Uurimuse eesmärgiks on saada rohkem teada lõhna- ja maitsetugevdajatest ning nende mõjust inimese organismile. Uurida, millistes keedu- ja suistuvorstides ning viinerites on kasutatud lisaainet E 621 ja kuidas see kajastub toote hinnas. Välja selgitada täiskasvanute teadlikkus lõhna- ja maitsetugevdajatest, eriti naatriumglutamaadist.

Esimese uurimismeetodina on antud töös kasutatud e-Selveri veebilehekülje vaatlusuuringut. Selle põhjal selgitati välja, millised tooted on seal müügil ja millistes nendest on kasutatud lõhna- ja maitsetugevdajaid, eriti pöörati tähelepanu lisaainele E 621. Teise uurimismeetodina on kasutatud ankeetküsitlust. Küsimustiku eesmärgiks oli välja selgitada täiskasvanud inimeste teadlikkus lõhna- ja maitsetugevdajatest, eriti naatriumglutamaadist. Küsitlus oli suunatud täiskasvanud inimestele ja see jagati Facebook´i ning Tallinna Õismäe Gümnaasiumi õpetajate meililisti vahendusel.

Lõhna- ja maitsetugevdajad on lisaained, mida lisatakse toiduainetele, sest tootmisprotsessi käigus on tooraine loomulik maitse vähenenud. Lõhna- ja maitsetugevdajat lisades tundub toit taas isuäratavam. Lisaaine E 621 võib põhjustada Hiina restorani sündroomi*, mis väljendub südamepekslemise, peavalu ja peapöörituse, punetuse, lihas- ja liigesvaluga. Sellise reaktsiooni risk on suurem allergikutel, astmaatikutel ja lastel.

Vaadeldud keedu- ja suitsuvorstides ning viinerites leidub lisaainet E 621 70 tootes 148-st. Nende 70 toote hulka kuulub 14 keeduvorsti 35-st, 36 suitsuvorsti 68-st, 14 viinerit 30-st ja 6 salaamit 15-st. E 621 kasutatakse rohkem lihatoodetes, mille kilohind on odavam. Toote kilohind ei ole aga tegur, mille põhjal saaks otsustada lisaaine E 621 sisalduse üle. Mõnevõrra tõenäosema otsuse saab teha, vaadeldes tootja firmat, sest on tootjaid, kelle tootegrupis keedu- ja suitsuvorstid ning viinerid sisaldavad kõik tooted lisaainet E 621, näiteks Nõo Lihavürst ja Saaremaa LT ning samal ajal on tootjaid, kes ei kasuta üheski antud tootes lisaainet E 621, näiteks Tallegg ja Liivimaa Lihaveis.

Täiskasvanute teadlikkus lõhna- ja maitsetugevdajatest ning ka lisaainest E 621 pole hea. Naistest 22% ja meestest 12% teavad ja jälgivad lisaainet E 621 ja selle sisaldust toiduainetes. Naiste teadlikkus on mõnevõrra suurem kui meeste oma. Seega oleks vajalik suurendada inimeste teadlikkust kasutatavate lisaainete suhtes. See annaks lootust, et lihatööstused hakkavad lisaainete hulka toodetes vähendama.

 
*Tegemist on õpilaste poolt tehtud töödega ning neid ei saa käsitleda samaväärselt teadlaste poolt tehtud teadustööga. Õpilane jõudis oma teadustööd kirjutades küll järeldusteni, millele me konkreetset vastust kampaania raames ootame, kuid loe kindlasti teemast täieliku ülevaate saamiseks ka teisi E 621-st tehtud uurimistöid. Nii viid end ka teiste perspektiividega lähemalt kurssi:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11080723/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32625571/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6952072/?fbclid=IwAR3EKgXHrtrs5nBzeiNP47XfZq8I6SXV9EUsuTt3yt0FJNHeuR_KdzgEM68

 

Kuidas loosis osaleda? 

I võimalus

II võimalus

  • Leia vastus allpool olevast teadustöö kokkuvõttest.
  • Salvesta või tee screenshot vastuse põhjast
  • Kirjuta küsimuse vastus screenshoti punktiirile
  • Lisa vastus Instagrami storysse
  • Märgi storys ära @miks.ee Instagrami konto, et me su üles leiaksime
  • Jälgi meid Instagramis: @miks.ee
  • Lisapunktide saamiseks märgi ära oma kaks  uudishimulikku sõpra!

Leia ülejäänud küsimused kampaania pealehelt.

Kampaania "Julge olla uudishimulik!" näitab, et uudishimul on edasiviiv jõud. Nii nagu avastusrõõm viib silmapaistvate tegudeni, viivad meie "MIKS?" küsimused põnevate auhindadeni. Ära unusta vaadata ka õpilaste teadusfestivali - parimaid uurimistöid saab jälgida 1. aprillil Miks.ee lehel.  

*Kampaania kestab 13. aprillini. Auhinnad loosime välja 16. aprillil. Kõikide võitjatega võetakse ühendust.

kampaania

kampaania