Saksa noormees ehitas keskkonnasõbralikuma lennukimootori

Lennukid ja kogu lennunduse valdkond on Saarimaa liidumaalt Lebachi linnast pärit 18-aastase sakslase Philipp Sinnewe elus tähtsat rolli mänginud juba lapsepõlvest peale, kui isa õpetas talle mudellennukite ehitamist. Pikaajaline huvi ei ole noormehel kindlasti mööda külgi maha jooksnud, sest tema inseneriteaduse valdkonna energiatõhusama lennukimootori projekt pälvis Euroopa noorte teadlaste konkursil Salvetti Foundationi eripreemia 2000 eurot.

saks
Foto: Euroopa Komisjon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lennuliiklus on atmosfäärile kahjulik, kuna lennukimootoritest eraldub väga palju süsihappegaasi. Näiteks kui lennuk lendab Tallinnast Bremenisse ehk ligi 1300 kilomeetrit, siis lendleb atmosfääri umbes 500 kilo süsihappegaasi. Sellise näitaja tasakaalustamiseks oleks vaja iga lennu kohta istutada üks puu.

Vesi paisub aurustudes

Sinnewe tahtis teada, kas tavapärastele mootoritele on tõhusamat ja kliimasõbralikumat alternatiivi. „Tahtsin lihtsalt proovida, mu isa ei uskunud, et see võimalik on,“ rääkis noormees.

Ta ehitas väikese reaktiivmootori mudeli ning kasutas seda uue kütuse katsetamiseks. Noor teadlane kasutas vee ja alkoholi segu koos petrooleumiga, mis on tüüpiline lennukikütus. Efektiivsem ja samas keskkonnasõbralikum on mootor tänu lihtsale keemilisele nähtusele – vesi paisub aurustudes ja suurendab nii tõukejõudu. „Katsestendil tehtud eksperimentide tulemused olid paljutõotavad ja viitasid sellele, et sellise segukütuse abil on võimalik süsihappegaasi õhku paiskumist võrreldes ainult petrooleumiga lausa kolmandiku võrra vähendada,“ rääkis Sinnewe aastase projekti tulemustest.

Loodetavasti päriselt kasutusse

Esimest korda oma eksperimendi edu nähes oli noormees oli väga rõõmus. „Tahaksin kunagi jõuda nii kaugele, et selline mootor on ka elusuuruses ja päris lennuki sees,“ rääkis ta.

Unistuste täitumist ei jäta Sinnewe aga juhuse hooleks, vaid peab plaani astuda Stuttgarti ülikooli lennundustehnoloogia erialale.

Marii Kangur